FEITELIJKE VERENIGING
KBO 0849.845.506
Havenlaan, 86 C, bus 419
1000 Brussel
info@batl-taxlaw.be
KBO 0849.845.506
Havenlaan, 86 C, bus 419
1000 Brussel
info@batl-taxlaw.be
De ledenactiviteiten staat enkel open voor leden van de feitelijke vereniging of van leden van vergelijkbare buitenlandse verenigingen.
De raad van bestuur van de feitelijke vereniging heeft voor dit werkingsjaar dezelfde samenstelling als deze van de VZW.
Hoofdstuk I – Naam, rechtsvorm, zetel, duur, verenigbaarheid en doel
Naam en rechtsvorm.
Artikel 1.
De vereniging draagt de naam: Belgian Association of Tax Lawyers, afgekort BATL.
De vereniging heeft geen rechtspersoonlijkheid. Op voorstel van de raad van bestuur kan de algemene vergadering beslissen tot het aannemen van rechtspersoonlijkheid.
Zetel.
Artikel 2.
De vereniging is gevestigd te Brussel op het adres zoals bepaald door de raad van bestuur.
Duur / Verenigingsjaar.
Artikel 3.
1. De duur van de vereniging is onbepaald.
2. Het verenigingsjaar valt samen met het kalenderjaar.
Doel.
Artikel 4.
De vereniging stelt zich tot doel het verenigen van advocaten gespecialiseerd in het fiscaal recht met het oog op het bevorderen van de kwaliteitsvolle beroepsuitoefening van het fiscaal recht in de meest ruime zin begrepen, inclusief aanverwante rechtsdomeinen zoals het fiscaal invorderingsrecht en het fiscaal strafrecht.
Dit houdt ondermeer in:
– te voorzien in een permanent platform voor overleg, studie en informatie-uitwisseling over alle materies die het fiscaal recht en de uitoefening van het beroep van fiscaal advocaat aanbelangen;
– het behartigen van de algemene beroepsbelangen van de fiscale advocaten en hun cliëntenrelaties;
– activiteiten te organiseren die bijdragen tot de ontwikkeling van het fiscaal recht en die bijdragen tot het bevorderen en instandhouden van de professionele relaties met de andere actoren die actief zijn in het fiscaal recht, ondermeer en in het bijzonder de fiscale overheden in de meest ruime zin begrepen;
– toenadering te zoeken en relaties te onderhouden met buitenlandse organisaties van advocaten gespecialiseerd in het fiscaal recht.
Daarnaast zal de vereniging alle handelingen kunnen stellen die bijdragen tot haar algemene doelstelling.
Hoofdstuk II – Leden
leden en toelating. Artikel 5.
opgenomen. De leden dienen de raad van bestuur op de hoogte te houden van eventuele wijzigingen in naam en adres en beroepsuitoefening.
3. Het lidmaatschap van de vereniging staat uitsluitend open voor hen, die ten genoegen van de raad van bestuur aannemelijk maken dat zij ten tijde van het in lid 5 bedoelde verzoek voor wat betreft kennis en ervaring aantoonbare deskundigheid bezitten op het gebied van het fiscaal recht zoals omschreven in artikel 4.
4. De leden moeten daarenboven gedurende ten minste drie jaar advocaat zijn. In bijzondere omstandigheden kan de raad van bestuur evenwel van deze voorwaarde afwijken.
5. Teneinde het lidmaatschap te verwerven, dient men daartoe een schriftelijk verzoek in te dienen bij de raad van bestuur. Met het oog op de behandeling van het verzoek kan de raad van bestuur bijkomende informatie opvragen bij de kandidaat.
Einde lidmaatschap.
Artikel 6.
1. Het lidmaatschap eindigt door:
a. schriftelijke opzegging door het lid aan het kantooradres van de vereniging, in welk geval het lidmaatschap eindigt op de datum van ontvangst van de brief;
b. overlijden van het lid;
c. het niet langer voldoen aan de statutaire vereisten voor het lidmaatschap;
d. het niet betalen van de jaarlijkse bijdrage bedoeld in artikel 12, na daartoe te zijn aangemaand. 2. Onverminderd de hiervoor genoemde beëindigingsgronden kan de raad van bestuur een lid uitsluiten wegens handelen of nalaten in strijd met de statuten, reglementen of besluiten, dan wel wanneer het lid de vereniging op onredelijke wijze benadeelt. In voorkomend geval wordt de betrokkene per aangetekende brief in kennis gesteld van de redenen die aan de beëindiging van het lidmaatschap ten grondslag liggen.
Hoofdstuk III – Bestuur en vertegenwoordiging
samenstelling raad van bestuur
Artikel 7
1. De vereniging wordt bestuurd door een raad van bestuur, samengesteld uit een even aantal bestuurders en bij voorkeur niet meer dan zes. De bestuurders moeten lid zijn van de vereniging. Als echter maar drie personen lid zijn van de vereniging, bestaat de raad van bestuur uit slechts twee personen. Het aantal bestuurders moet in elk geval steeds lager zijn dan het aantal personen dat lid is van de vereniging. Bij de samenstelling van de raad van bestuur wordt erover gewaakt dat deze raad op een voldoende representatieve en evenwichtige wijze is samengesteld.
Tweejaarlijks vervalt het mandaat van de helft van de bestuurders. De algemene vergadering benoemt de bestuurders derwijze dat de raad van bestuur tweejaarlijks in de voornoemde mate opnieuw wordt samengesteld, hetgeen ook kan door herbenoeming. Om aan de vereiste hersamenstelling te voldoen dienen zo nodig de bestuurders met de langste staat van dienst in de raad van bestuur ontslag te nemen of zich herbeschikbaar te stellen.
Vergaderingen van de raad van bestuur
Artikel 8
1. De raad van bestuur kiest onder zijn leden een voorzitter, eventueel één of meer
ondervoorzitters, een secretaris en een penningmeester of iedere andere functie die de raad van bestuur opportuun acht. Deze functies kunnen door de bestuurders worden gecumuleerd.
2. De raad van bestuur vergadert telkens wanneer het belang van de vereniging het vereist op bijeenroeping van de voorzitter of van twee bestuurders. De bijeenroeping van de raad van bestuur is verplicht wanneer één derde van de leden van de algemene vergadering daarom vraagt.
goedkeuren;
geschreven woorden “goedgekeurd voor beslissing van de raad van bestuur”;
terug gezonden naar de zetel.
Bevoegdheid van de raad van bestuur
Artikel 9
De raad van bestuur bestuurt de vereniging en vertegenwoordigt haar in en buiten rechte. De raad is bevoegd voor alle handelingen die niet uitdrukkelijk aan de algemene vergadering zijn voorbehouden.
De raad van bestuur kan een gedragscode voor de bestuurders en/of de raad van bestuur opstellen.
De raad van bestuur kan één of meerdere leden elektronisch of telefonisch raadplegen aangaande zaken van algemeen beleid, principiële kwesties en aangelegenheden die het extern belang van de leden in aanmerkelijke mate aangaan.
deeltaken – dagelijks bestuur
Artikel 10
1. De raad van bestuur kan onder zijn verantwoordelijkheid, zijn bevoegdheden en taken onderling verdelen of deze overdragen aan één of meer zijner leden.
2. De raad van bestuur kan tevens een gedelegeerd bestuurder en/of één of meer directeuren benoemen die al dan niet gezamenlijk, wordt of worden belast met het dagelijks bestuur van de vereniging.
3. De bevoegdheidsdelegatie kan niet langer zijn dan voor de resterende duur van het mandaat. Bovendien kan het mandaat of de bevoegdheidsdelegatie te allen tijde met onmiddellijke ingang worden ingetrokken door de raad van bestuur.
Vertegenwoordigingsbevoegdheid
Artikel 11
1. Onverminderd de algemene vertegenwoordigingsbevoegdheid van de raad van bestuur als college, wordt de vereniging geldig vertegenwoordigd in en buiten rechte door de voorzitter van de raad van bestuur samen optredend met een bestuurder, of door twee bestuurders.
2. Binnen de perken van het dagelijks bestuur wordt de vereniging eveneens vertegenwoordigd door twee bestuurders of door de gedelegeerde bestuurder alleen of een directeur belast met het dagelijks bestuur die ten opzichte van derden geen bewijs van voorafgaande machtiging uitgaande van de raad van bestuur moeten leveren.
3. De raad van bestuur kan een bijzondere lastgeving aan een lasthebber verstrekken.
Hoofdstuk IV – Jaarlijkse bijdragen
Jaarlijkse Bijdragen.
Artikel 12.
De leden zijn gehouden tot het betalen van een jaarlijkse bijdrage, welke door de algemene vergadering jaarlijks zal worden vastgesteld.
De aansprakelijkheid van de leden is in ieder geval beperkt tot het bedrag van deze bijdrage. In geen geval kunnen de leden de teruggave vorderen van (een deel van) deze bijdrage. Evenmin hebben de leden enig recht op een aandeel van het vermogen van de vereniging.
Hoofdstuk V – Algemene Vergadering
Algemene vergadering.
Artikel 13.
1. Het bijeenroepen van een algemene ledenvergadering gebeurt op initiatief van de raad van bestuur of – bij stilzitten van de raad van bestuur – op initiatief van ten minste 10 leden. Indien de vereniging minder dan 10 leden telt moet de algemene vergadering samenkomen indien alle leden die niet tevens bestuurder zijn, erom vragen.
2. De leden moeten worden opgeroepen ten minste dertig (30) dagen voor de datum van de vergadering. Deze oproeping kan gebeuren per e-mail.
3. De algemene vergadering heeft de hiernavolgende limitatief opgesomde bevoegdheden:
aangaande het door hen gevoerde en geplande beleid zoals bedoeld in artikel 16; • wijziging van de statuten zoals bedoeld in artikel 17;
• beslissing tot ontbinding zoals bedoeld in artikel 18;
• goedkeuring van het huishoudelijk reglement zoals bedoeld in artikel 19.
Stemrecht / Besluitvorming. Artikel 14.
stemming. Indien één tiende van de aanwezige leden daarom verzoeken dient over de te behandelen aangelegenheid schriftelijk gestemd te worden. De stemming gebeurt in ieder geval schriftelijk indien het personen betreft en voor zover één of meerdere leden daarom verzoeken.
3. Voor zover de aangelegenheid aanleiding heeft gegeven tot een stemming, wordt het voorstel slechts aangenomen mits volstrekte meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen.
4. Een lid kan zich door een bij geschrift door hem daartoe gevolmachtigd medelid ter vergadering doen vertegenwoordigen.
Voorzitterschap / Notulen. Artikel 15.
Hoofdstuk VI – Jaarverslag, rekeningen en verantwoording
Jaarverslag / Rekeningen en verantwoording. Artikel 16.
Statutenwijziging. Artikel 17.
Hoofdstuk VII – Statutenwijziging
ledenvergadering waarin tenminste één derde van het aantal stemgerechtigde leden aanwezig of
vertegenwoordigd is.
ledenvergadering belegd, waarin het besluit kan worden genomen, ongeacht het aantal aanwezige of vertegenwoordigde leden, mits met een meerderheid van ten minste drie vierden van de schriftelijk en geldig uitgebrachte stemmen.
ontbinding. Artikel 18.
Hoofdstuk VIII – Ontbinding
Hoofdstuk IX – Huishoudelijk Reglement
huishoudelijk reglement.
Artikel 19.
De raad van bestuur stelt een huishoudelijk reglement voor dat aan de algemene vergadering ter goedkeuring wordt voorgelegd. Het goedgekeurde huishoudelijk reglement bindt de leden zoals de statuten.
Hoofdstuk X – Oprichtings- en overgangsbepalingen
oprichtings- en overgangsbepalingen. Artikel 20.
Mark Delanote werd aangesteld als voorzitter van het voorlopig bestuur. Thierry Afschrift werd aangesteld als ondervoorzitter van het voorlopig bestuur.
Einde statuten.